Sekmadienis, Rugpjūtis 25, 2019
   
Tekstas

R. Šimašius. Faktas: draugiškumas verslui pagerina verslo priežiūros rezultatus

Džiugu matyti, kai darbai duoda naudą, o principai, kuriuos nuolat taip išsijuosęs ginu, veikia net su kaupu. Kalbu apie pokyčius verslo priežiūros srityje. Šį kartą – vienos institucijos, pradžioje bambėjusios apie mano iniciatyvas, o paskui dariusios realius pokyčius, pavyzdžiu.

Kokie pokyčiai?
Iš pradžių noriu pasakyti, kokius tuos pokyčius inicijavau, kurie iš pradžių taip nepatiko daug kam iš priežiūros institucijų, visokių didelės valdžios draugų, vartotojų teisių pseudogynėjams, ir kurie atrodė geri, bet nepasiekiami daugeliui verslininkų.

Pirma, požiūrio pakeitimas – kad institucijos tikslas yra padėti laikytis protingų teisės aktų, o ne bausti už neprotingų teisės aktų nesilaikymą. Ypač radikaliai tai būtina taikyti netyčinių pažeidėjų atveju, mažareikšmių pažeidimų atveju, apskritai nebausti, jei suklysta ką tik verslu pradėjusi užsiimti įmonė (tai prieš pora metų ir įtvirtinta daugelio institucijų pasirašytoje pirmųjų metų deklaracijoje).

Antra, koncentracija į konsultavimą. Konsultavimas turi būti lengvai prieinamas, galimas telefonu, konsultuojant telefonu daromi įrašai, o konsultacijos turinys turi saistyti pačią konsultuojančią instituciją.

Trečia, tikrinama turi būti pagal riziką (daug tikrinami rizikingi, beveik netikrinami nerizikingi), o tai reiškia, kad reikia rizikos vertinimo (ar tikėtina kad bus pažeidimų, ar tikėtina kad pažeidimai bus realiai pavojingi) ir realių prioritetų. Beje, kas rizikinga, o kas ne, remdamasi faktais turi nusistatyti pačios institucijos.

Ketvirta, tikrinant žiūrima turi būti ne bet kas iš dešimčių teisės aktų barokinių vingrybių, o tik tai, kas tikrai svarbu ir numatyta iš anksto ūkio subjektams žinomame tikrinimo klausimyne. Dar daugiau – apie planinius tikrinimus, kaip ir apie kokį auditą, turi būti informuojama iš anksto.

Penkta, bet gal ir svarbiausia – savo veiklą priežiūros institucijos turi vertinti ir planuoti pagal rezultato rodiklius, kurie turi atspindėti ne įdėtą darbą, o gautą rezultatą.

Kokie rezultatai – vienos institucijos atvejis
Žinau, kad vieni šiuos principus giria, kiti mano, kad tai neprotinga. Vienose institucijose šie principai įdiegti rimtai. Kitose – beveik ne.

Jei reikėtų įvardinti mano subjektyvia nuomone labiausiai per trejus metus veiklą pagerinusią įstaigą, tai sakyčiau, jog tai – Maisto ir veterinarijos tarnyba, apie kurios rezultatus tuoj ir papasakosiu. Gal dar pretenduotų Darbo inspekcija bei Mokesčių inspekcija.

Jei reikėtų įvardinti blogiausią – manau, tai būtų Visuomenės sveikatos centrai prie Sveikatos ministerijos (su visa jiems vadovaujančia Sveikatos ministerija), kuriems dar labai toli iki elementarių minimalių standartų. Taip pat Valstybinė lietuvių kalbos komisija, gal dar Valstybinė statybos ir teritorijų planavimo inspekcija (kurią labai užjaučiu, nes jiems formuluojami tikslai yra neadekvatūs).

Tai ką gi mes matome veiklą gerinusios Maisto ir veterinarijos tarnybos rezultatuose? Pateiksiu kai kuriuos dalykus, kurie plačiau pateikti jųataskaitoje.

Ištekliai paskirstyti taip, kad analizei ir konsultavimui jų daugėtų, tikrinimams – mažėtų.


Mažiau baudų. Tarnybos teigimo kelis kartus sumažėjo skiriamų baudų kiekis. Kaip matome, nuo to kiti rezultatai tik geresni.

Mažiau patikrinimų. Ypač sumažėjo patikrinimų nerizikingoje ūkio subjektų grupėje. Pačių nerizikingų ūkio subjektų daugėja, o rizikingų – mažėja.

Daugiau konsultacijų telefonu.


Paprastesni reikalavimai verslui. Nors daugybė nepagrįstų reikalavimų liko (tiesą sakant, kai kur atsirado ir labai neprotingų naujų), tačiau bendra tendencija – naikinti nereikalingus ir neįgyvendinamus reikalavimus.

Mažiau ūminių susirgimų (ko gero pagrindinis veiklos rodiklis). Beje, pamenu kaip prieš porą metų susitikime su blogeriais tarnyba mekeno kaip ji labai stengiasi (tikrindama visus ir visada) ir nesugebėjo pasakyti kaip sumažins ūminių ligų protrūkių skaičių…

Daugiau ūkio subjektų, užsiimančių maisto tvarkymu – bent tūkstančiu po ilgo laiko padaugėjo verslų maisto tvarkymo srityje. Atsirado daugybė verslų, kurie kažkada tiesiog teisiškai negalėjo egzistuoti, arba buvo užsmaugti dėl netinkamos priežiūros ir jos priešiškumo.

Na, teisybės dėlei reiktų pasakyti, kad turiu kokį pusę karučio priekaištų ir pasiūlymų, kas galėtų būti geriau ir kaip. Tačiau nenoriu jų dabar akcentuoti (juolab, kad į priekaištus tarnyba reaguoja ir savo veiklą gerina). Nes šio mano straipsnio tikslai yra kiti. Ačiū tiems, kas ryžtasi keistis. O tie, kas nenorite, netikite, tingite, bijote – žiūrėkite ir mokykitės. Ir jūsų  rezultatai bus geresni, o veikla – oresnė ir lengvesnė

Skyriaus naujienos

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Mus rasite

Lankomumo statistika


www.serveriai.lt